Ako zlepšiť pracovný výkon a nevyhorieť?
Hneď na úvod si musíme zodpovedať túto kľúčovú otázku, ktorá je spojená so zvyšovaním pracovného výkonu. Treba si totiž uvedomiť, že efektívne zlepšovanie pracovného výkonu je super, pokiaľ nejde na úkor samotného človeka. Nemôžete totiž ísť na maximum 12, ba aj viac hodín. To je istá cesta k vyhoreniu.
Pozri tiež: Práca snov podľa znamenia zverokruhu: Robíš to, čo ťa napĺňa?
Plánovanie a oddelenie „zrna od pliev“
Už v článku o tom, ako si efektívne zorganizovať čas, sme spomínali užitočný Eisenhowerov princíp. Podľa tohto princípu by mali byť vo vašom pláne práce priorizované všetky naliehavé úlohy a taktiež nenaliehavé, no pritom dôležité aktivity.
Neprehliadni: Spoznaj najnovšie a najvýkonnejšie notebooky
Aby ste boli efektívni, musíte si vedieť presne určiť, čo sa oplatí robiť a čo nie. Jednoducho povedané – treba si vedieť správne analyzovať, ktorých je tých 20 % efektívne vynaloženej aktivity, ktorá prináša najväčší úžitok, no a následne maximalizovať snahu práve v tejto oblasti.
Napánovali ste? Tak to následne vyhoďte to z hlavy!
V knihe Mít vše hotovo (Getting Things Done) od Davida Allena, ktorá je mimochodom svetovým bestsellerom ohľadom organizácie práce, ale aj života ako takého a efektivity v ňom, a mali by ste ju mať naštudovanú celú, pokiaľ chcete komplexne obsiahnuť tému, ako zlepšiť pracovný výkon, je mnoho skvelých tipov, no dominuje jeden veľmi významný. Naň sa teraz pozrieme bližšie.
Pokiaľ už máte do detailu naplánované a premyslené kroky, vyhradený čas, kedy sa im budete činnostiam smerujúcim k dosiahnutiu cieľov venovať, mali by ste si „uvoľniť ramku“ tak, že toto všetko budete mať starostlivo uložené v plánovači, ku ktorému sa môžete kedykoľvek vrátiť. Pokiaľ by ste všetko len držali v hlave, bola by zbytočne zahltená vaša krátkodobá pamäť, výkon by klesol a tiež by ste nemali kapacitu na maximálnu koncentráciu a i prípadnú kreativitu.
David Allen pri plnení úloh odporúča prejsť týchto 5 fáz.
1) Zbieranie záležitostí/vecí, ktoré si vyžadujú pozornosť.
2) Spracovávanie a utrieďovanie týchto záležitostí a ich významu podľa priorít a plánovanie čiastkových krokov, resp. ašpirácií, ktoré je nutné podniknúť, aby bolo splnené to, čo je treba.
3) Usporiadanie výsledkov s ich 4) zhodnotením a vytvorením ďalších možných alternatív v tom momente. Revidovanie.
5) Vykonanie.
Efektivita = uľahčovanie práce aj šetrenie času
A pokračujme ďalej. Zamerať by ste sa mali nielen činnosti a veci, ktoré vedú k lepším výsledkom, ale tiež je pri zvyšovaní a vylepšovaní výkonu výhodné odseparovať hodnotné informácie od balastu. V pracovnom čase sa taktiež nenechajte rozptyľovať sociálnymi sieťami alebo ukecanými kolegami.
A pamätajte, že veci sa vždy dajú robiť efektívnejšie, a to aj s vynaložením menšieho úsilia. Človek len musí byť otvorený zmene a inováciám.
Zaujme ťa: Najkreatívnejšie znamenia zverokruhu: Tvorivosť z nich robí hviezdy
Pre kaderníčku to môže byť napríklad zakúpenie výkonnejšieho fénu, pre analytika investícia do programu, ktorý automatizuje výpočty a mnohé úkony urobí za neho.
Stojte nohami pevne na zemi
Pri plánovaní práce vždy počítajte s prípadnými komplikáciami a nechajte si dostatočnú časovú rezervu. Taktiež realisticky zhodnoťte, koľko úsilia a času bude vyžadovať dosiahnutie konkrétneho cieľa.
Foto: Freepik